سرپرست ایران ایر از بازداشت دو فروند هواپیما و توقف پروازهای اروپایی این شرکت خبر داد و اعلام کرد که مشکلات مالی و بدهیهای تاریخی شرکت به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.
مشکلات ایران ایر در سایه تحریمها و بدهیهای سنگین
سرپرست ایران ایر در نشست خبری نمایشگاه حمل و نقل، از شرایط دشوار این شرکت در مواجهه با تحریمها و مشکلات مالی سخن گفت. عبدالحی اعلام کرد که دو فروند هواپیمای جدید خریداری شده توسط ایران ایر در حال حاضر بازداشت شدهاند. با وجود اینکه شرکت ایران ایر در مجموع ۲۰ فروند هواپیما دارد، بخش عمدهای از پروازهای آن تنها با ۸ فروند هواپیما انجام میشود.
وی همچنین اظهار داشت که پروازهای اروپایی ایران ایر به طور کامل متوقف شده است. تحریمها نه تنها ایران ایر را هدف قرار دادهاند بلکه ایرلاینهای فعال در کشورهای همسایه نیز از جابهجایی مسافران ایرانی به مقاصد اروپایی از مبدا ایران منع شدهاند. این مسأله توسط ایران ایر از طریق مسیرهای حقوقی دنبال میشود و حل آن نیازمند دیپلماسی سنگین است.
سرپرست ایران ایر به مشکلات مالی شرکت نیز اشاره کرد و گفت که این شرکت در حال حاضر ۱۵ میلیون دلار به فرودگاههای استانبول، نجف، دبی، جده و مدینه بدهکار است. همچنین، وی تصریح کرد که مشکلات پروازها به استانبول هنوز برطرف نشده و برای ازسرگیری این پروازها، رایزنیهایی در حال انجام است. به علاوه، مشکلات مالی و بدهیهای تاریخی ایران ایر به حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که ناشی از درآمد و هزینه نامتعادل این شرکت در طی ۱۱ سال گذشته است.
تحلیل وضعیت ایران ایر و آینده صنعت حمل و نقل هوایی ایران
با توجه به مشکلات گستردهای که ایران ایر با آن مواجه است، به نظر میرسد که در کوتاهمدت، این شرکت نمیتواند به طور کامل به بازسازی شبکه پروازی خود بپردازد. تحریمها، مشکلات مالی و بدهیهای تاریخی باعث شدهاند که ایران ایر نتواند به صورت مؤثر در بازارهای بینالمللی رقابت کند و با مشکلات زیادی در ارائه خدمات به مسافران روبرو باشد.
در حالی که شرکتهایی مانند ایران ایر با محدودیتهای عملیاتی و مالی مواجه هستند، لازم است که از سیاستهای دیپلماسی و مذاکرات بینالمللی برای حل مسائل حقوقی و بازگشایی مسیرهای پروازی استفاده شود. از سوی دیگر، حل مشکلات مالی و بدهیهای سنگین این شرکت به رویکردهای اقتصادی و برنامهریزیهای بلندمدت نیاز دارد.




















